Vliegwielaandrijving op kraan bespaart 40%

by
Sinds één van de zelfdrijvende kranen is voorzien van een vliegwielaandrijving bespaart Maja Stuwadoors 30 tot 40 procent op de brandstofkosten.

Het concept is onder meer toepasbaar in de transportsector en in de grond-, weg- en waterbouw. ‘Deze investering verdien je binnen enkele jaren terug’, stelt woordvoerder Paul Beentjes. ‘Wij onderzoeken nu de mogelijkheden om meer kranen te voorzien van dit systeem.’

 

Meer besparing

‘Overal waar sprake is van vermogenswisselingen, kun je energie terugwinnen’, verklaart Frans Thoolen, programmamanager bijCentre for Concepts in Mechatronics. CCM ontwikkelde het concept van het vliegwiel enkele jaren geleden. In 2010 werd, met subsidie van Haven Amsterdam, voor het eerst een kraan voorzien van een vliegwielaandrijving. Maja Stuwadoors is enthousiast over de resultaten. ‘Wat ons betreft is de proef volledig geslaagd’, stelt Beentjes. ‘De inschatting was dat wij circa 30 procent zouden kunnen besparen op de brandstofkosten. Nu blijkt zelfs een besparing tot 40 procent realistisch.’

 

Minder uitstoot

De Cornelis Tromp, de kraan waarin deze techniek is geïmplementeerd, verbruikt gemiddeld 80 liter gasolie per uur. ‘En de brandstofprijzen stijgen voortdurend. Daar hebben wij nu veel minder last van’, vertelt Beentjes. ‘Het maakt echt een groot verschil en dat komt natuurlijk ook onze concurrentiepositie ten goede.’ Behalve de besparing op de brandstofkosten zijn er meer voordelen. ‘Met dit systeem reduceer je de piekbelasting van de dieselmotoren. Ze draaien veel gelijkmatiger. Een generator loopt het meest economisch als hij vrijwel continu op tachtig procent van het vermogen draait. En hoe langer je draait, des te beter het wordt. Dat heeft weer een positief effect op de levensduur. Bijkomend voordeel is dat wij in plaats van drie of vier generatoren nog slechts twee generatoren in hoeven te zetten. En los van alle financiële voordelen wordt ook nog eens de uitstoot van schadelijke stoffen aanzienlijk verminderd.’

 

Overal inzetbaar

‘Het mooie is dat het principe ook toepasbaar is in andere sectoren’, vertelt Frans Thoolen. ‘Het gaat erom dat er sprake is van vrijkomende energie. Dat kan zijn bij het vieren van een last maar ook bij het afremmen van een voertuig. Die energie sla je op en kun je met behulp van een vliegwielaandrijving vervolgens opnieuw gebruiken.’ CCM is van plan de ontwikkeling over te dragen aan een bedrijf dat het vervolgens in de markt zal zetten. Op welke termijn ook andere bedrijven een dergelijk systeem kunnen laten installeren, is nog niet bekend.

Bron: Vraagenaanbod.nl

Comments are closed.